Partnerzy serwisu:
Infrastruktura

Dobre tory poprowadzą do Mrągowa? Jest plan remontu

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Kontron
Nokia

Data publikacji:
21-10-2025
Ostatnia modyfikacja:
14-10-2025
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
RK

Podziel się ze znajomymi:

INFRASTRUKTURA
Dobre tory poprowadzą do Mrągowa? Jest plan remontu
fot. Martyn Janduła/PKP PLKStacja kolejowa w Mrągowie
Zarządca infrastruktury rozważa możliwość remontu nieczynnej w ruchu pasażerskim linii z Czerwonki do Mrągowa. Do tego 20-tysięcznego miasta miałyby powrócić pociągi regionalne. W dalszej perspektywie możliwa jest także kompleksowa modernizacja odcinka w kierunku Orzysza i Ełku.

31 sierpnia 2009 r. był ostatnim dniem kursowania pociągów regionalnych relacji Olsztyn – Ełk przez Czerwonkę, Biskupiec, Mrągowo, Mikołajki i Orzysz. Wkrótce potem samorząd zaprzestał także finansowania pojedynczych kursów łączących Olsztyn z Mrągowem, a przez ostatnich 15 lat znane z festiwali muzyki country miasto było pozbawione kolejowych połączeń pasażerskich. Pojawiła się szansa na ich wznowienie w perspektywie nieco ponad roku.

Toczą się rozmowy z województwem

Remont infrastruktury rozważa bowiem jej zarządca. – Nasi przedstawiciele wzięli udział w spotkaniu zorganizowanym 25 września w Mrągowie przez Urząd Marszałkowski Województwa Warmińsko-Mazurskiego. Dotyczyło ono możliwości przywrócenia połączeń kolejowych na linii nr 223. Jesteśmy zainteresowani współpracą w tym zakresie – potwierdza Przemysław Zieliński z Zespołu Prasowego PKP Polskich Linii Kolejowych.

Prace miałyby objąć odcinek Czerwonka – Mrągowo. Ich zakres ma umożliwiać przejazd pociągów pasażerskich z prędkością 70 km/godz. – W przypadku realizacji założeń przez pozostałych uczestników spotkania przywrócenie połączeń byłoby możliwe w roku 2027 – deklaruje nasz rozmówca.

Czy linia doczeka się kompleksowej rewitalizacji?

W dłuższym horyzoncie czasowym możliwa ma być natomiast kompleksowa rewitalizacja całej linii 223 Czerwonka – Mrągowo – Ełk, a samorządy leżące wzdłuż trasy wyraziły zainteresowanie współfinansowaniem dokumentacji projektowej takiej inwestycji. – Jej przygotowanie pozwoliłoby na rozważenie realizacji prac w ramach przyszłej perspektywy finansowej i programów unijnych – stwierdza przedstawiciel PLK. Spółka prowadzi aktualnie wycinkę roślinności na odcinku Mrągowo – Mikołajki, by przeprowadzić objazd techniczny szlaku. Ma on określić dokładny zakres niezbędnych prac.

Aktualnie przejezdne są dwa odcinki linii: z Czerwonki do Mrągowa i z Orzysza do Ełku. Ten drugi był kompleksowo remontowany w latach 2009-2011 (inwestycję finansowało Ministerstwo Obrony Narodowej). – Odbywa się tam ruch pociągów towarowych z prędkością do 60 km/godz. – stwierdza Przemysław Zieliński. PLK nie utrzymują natomiast infrastruktury pasażerskiej i przed ewentualnym wznowieniem przewozów regionalnych konieczne byłyby prace na peronach.

Odcinek do Mrągowa jest fizycznie przejezdny

Pociągi towarowe regularnie dojeżdżają też z Czerwonki do Biskupca, rozwijając prędkość do 70 km/godz. Fragment Biskupiec – Mrągowo jest przejezdny, ale ostatni skład przejechał tam w grudniu 2023 r.

– Istnieje możliwość prowadzenia tam ruchu pociągów na zasadach komercyjnych po wcześniejszym podpisaniu stosownej umowy – zapewniają Polskie Linie Kolejowe. Obowiązująca prędkość maksymalna wynosiłaby wówczas 30 km/godz. Jeśli ostatecznie doszłoby do kompleksowej modernizacji linii, pociągi pojechałyby tam 120 km/godz.
Partnerzy działu

Strunbet
Multiconsult Polska
Aste
Transcomfort
CLIP Group
Euroterminal Sławków
Torhamer
Sultof
Plasser&Theurer
Kontron
Nokia

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Karpacz. Rekordowy powrót pociągów

Pasażer

Karpacz. Rekordowy powrót pociągów

Koleje Dolnośląskie 16 października 2025

Zobacz również:

Pozostałe z wątku:

Karpacz. Rekordowy powrót pociągów

Pasażer

Karpacz. Rekordowy powrót pociągów

Koleje Dolnośląskie 16 października 2025

Zobacz również:

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij